top of page
Kostas Kogiopoulos

Η ΒΥΘΙΣΗ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ GD 94 ΤΟ 1944 ΜΕΤΑΞΥ ΚΩ ΚΑΙ ΨΕΡΙΜΟΥ



Οδός Βασιλέως Παύλου το 1944. Διακρίνονται δύο γερμανικά πολεμικά πλοία, το R210 και δεξιά ένα σκάφος τύπου KFK.


Το «GD 94 και KFK 197» ήταν ένα σκάφος τύπου KFK (Kriegsfischkutter), που κατασκευάσθηκε στο ναυπηγείο Burmester στο Swinemünde το 1943.

Το συγκεκριμένο σκάφος διέσχισε τα ποτάμια της κεντρικής Ευρώπης, έφθασε στη Μαύρη Θάλασσα, ονομάσθηκε «WERRA», πέρασε τον Βόσπορο και έφθασε στο Αιγαίο τον Ιανουάριο του 1944, όπου εντάχθηκε στο γερμανικό στόλο του Αιγαίου.

Το «GD 94» σήμανε Griechenland – Dodecanese που ήταν ο κωδικός του στολίσκου της Δωδεκανήσου που αποτελούνταν από οκτώ σκάφη KFK που χρησιμοποιούνταν για πολλαπλούς ρόλους.



Ένα πλοίο KFK (Kriegsfischkutter) στο λιμάνι


Στις 17 Απριλίου 1944, αναχωρώντας μαζί με το «GD 02» από την Κω για τη Λέρο, δέχθηκαν επίθεση από τρεις βρετανικές τορπιλακάτους ΜΤΒ κοντά στην Ψέριμο. Το «GD 94» πήρε φωτά και βυθίσθηκε, ενώ το «GD 02» εξόκειλε και αργότερα επισκευάσθηκε. Σήμερα το ναυάγιο του «GD 94» βρίσκεται σε βάθος περίπου 20 μέτρων μεταξύ Κω - Ψερίμου.


Η μηχανή του βυθισμένου GD 94

 

ΤΙ ΗΤΑΝ Η ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΛΙΕΥΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΟΤΡΑΤΑ KRIEGSFISCHKUTTER (KFK) 

Η πολεμική αλιευτική μηχανότρατα Kriegsfischkutter ήταν σκάφη βασισμένα σε ένα σχέδιο για μικρά βοηθητικά πολεμικά πλοία του Γερμανικού ναυτικού κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.



Η γένεση του χρονολογείται από το 1941, όταν αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένα αλιευτικό σκάφος που θα μπορούσε επίσης να καλύψει και τις απαιτήσεις του γερμανικού ναυτικού (Kriegsmarine) σαν ελαφρύ σκάφος πολλαπλών χρήσεων.

Το γερμανικό ναυτικό παρήγγειλε 1.072 σκάφη το 1942 , δημιουργώντας έτσι την πιο πολυάριθμη ναυπηγική σειρά στη γερμανική ναυτική ιστορία .

Τα πλοία έλαβαν σειριακούς αριθμούς KFK 1 έως KFK 1072. Αυτοί οι αριθμοί δεν πρέπει να συγχέονται με τα ονόματα των πλοίων ή άλλη σήμανση, όπως αριθμούς μονάδων του Πολεμικού Ναυτικού, πινακίδες κλήσης ασυρμάτου και τοπικούς αριθμούς κτλ.

Ολοκληρώθηκαν και τέθηκαν σε λειτουργία 612 μονάδες, οι 554 χρησιμοποιήθηκαν στο μέτωπο, εκ των οποίων τουλάχιστον 135 βυθίστηκαν.



Τα σκάφη κατασκευάστηκαν σε 42 ναυπηγεία, σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, στην Ελλάδα κατασκευάσθηκαν 12.

Το συνολικό μήκος του ήταν 24 μέτρα και το πλάτος 6,4 μέτρα. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 9-10 κόμβοι. Ο εποχούμενος οπλισμός αποτελούνταν από ένα ΑΑ πυροβόλο των 37 mm, δύο πυροβόλα ΑΑ των 20 mm. Επίσης μετέφερε βόμβες βυθού για ανθυποβρυχιακή δράση ενίοτε και μηχανισμό για ναρκαλιευτική δράση.



Συνολικά, δημιουργήθηκαν διάφοροι τύποι Kriegsfischkutter: σαν μονάδες ελαφριάς συνοδείας και ανθυποβρυχιακά (ονομασία: UJ), μονάδες για αλιεία (M), μονάδες περιπολίας και επιτήρησης (V) και μη εξειδικευμένες μονάδες γενικού σκοπού.

Τα Kriegsfischkutter χρησιμοποιήθηκαν σε όλα τα ύδατα, αλλά κυρίως στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα. Μετά το 1945, οι μονάδες χρησιμοποιήθηκαν για την εκκαθάριση θαλάσσιων οδών, αργότερα διανεμήθηκαν μεταξύ της ΕΣΣΔ, των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας.


Πλοίο τύπου Kriegsfischkutterστην Ρόδο μετά την παράδοση των Δωδεκανήσων. 

34 views0 comments

Comments


bottom of page