top of page

Η ΜΑΧΗΣ ΤΗΣ ΚΩ ΤΟ 1943. Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ 7ΗΣ ΜΟΙΡΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΑΦΡΙΚΗΣ.

  • Kostas Kogiopoulos
  • 1 day ago
  • 3 min read
ree

Η 7η Μοίρα σχηματίστηκε ως μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας της Νότιας Αφρικής (S.A.A.F.)[1], στις 12 Ιανουαρίου 1942. Τον Ιούλιο του 1943 η μοίρα εξοπλίστηκε με Spitfire Mk V. Στις 10 Σεπτεμβρίου 1943, έξι πιλότοι και ένα DC-3 Dakota με προσωπικό εδάφους διατάχθηκαν να μεταβούν στην Κύπρο για να δημιουργήσουν μια προωθημένη βάση για να παρέχουν αεροπορική κάλυψη για την σχεδιαζόμενη γερμανική εισβολή στα Δωδεκάνησα. Η αρχική πρόθεση ήταν η μοίρα, που αποτελούνταν από έξι Spitfire Mk V, να αποτελέσει το πλήρες απόσπασμα αεροπορικής κάλυψης για την σχεδιαζόμενη εισβολή. Στις 13 Σεπτεμβρίου, η μοίρα ενώθηκε με δύο ακόμη Spitfire, όλα για τις πολεμικές επιχειρήσεις της Κω

ree

Spitfire Mk V της 7ης μοίρας


ree

Ο διοικητής της μοίρας Cornelius Van Vliet


Τα πρώτα 6 spitfire V, της 7ης μοίρας δίωξης της νοτιοαφρικανικής αεροπορικής δύναμης (S.A.A.F.), με διοικητή τον επισμηναγό Cornelius Van Vliet[2]. έφθασαν στο νησί το σούρουπο 15/Σεπτεμβρίου/1943. Την ίδια ημέρα δύο spitfires της 7ης μοίρας της R.A.F. της Kω, κτύπησαν, μετά από μικρή αερομαχία, γερμανικά μεταγωγικά αεροπλάνα Ju. 52, που τα συνόδευαν δύο καταδιωκτικά Me. 109 και κατέρριψαν ένα Ju. 82. Αυτή η μικρή νίκη όμως, είχε ως αποτέλεσμα να  κινητοποιήσει τους Γερμανούς για να αντιμετωπίσουν την απειλή, που τώρα πλέον προερχόταν από την αγγλική αεροπορία της Kω. Για να αποφευχθεί τυχόν αιφνιδιασμός από τους Γερμανούς καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, δύο νοτιοαφρικανικά spitfire περιπολούσαν πάνω από το αεροδρόμιο της Κω  και τα γειτονικά νησιά.

ree

Η 7η μοίρα


Την ίδια ημέρα, 18/8 η 7η μοίρα, υπέστη τις πρώτες απώλειές της στη μάχη, όταν καταδιωκτικά spitfire, που οδηγούσαν οι υποσμηναγοί, A. G. Turner (JΚ148) και A. E. F. Cheesman (JΚ140), καταρρίφθηκαν στα ανοιχτά[3].

Στις 19/8 ένα νοτιοαφρικανικό spitfire (πιλότος υποσμηναγός Isadore Seel) συντρίφθηκε κατά την αναχαίτιση νοτιοδυτικά της Κω.

Την ίδια ημέρα 19/σεπτ έφθασαν ενισχύσεις 6 spitfire της 7ης μοίρας υπό τη διοίκηση του σμήναρχου E. A. Rorvik. Τα περισσότερα από αυτά τα αεροπλάνα καταστράφηκαν τις επόμενες ημέρες, μετά από τις βαριές επιθέσεις της Luftwaffe.

 

28 Σεπτεμβρίου

Οι γερμανικές επιθέσεις δημιούργησαν μεγάλες απώλειες στην 7η νοτιοαφρικανική μοίρα· έτσι αποφασίστηκε να σταλεί για ενίσχυση η 74η μοίρα δίωξης της R.A.F. (επονομαζόμενη Trinidad). Τα αεροπλάνα αναχώρησαν στις 11.30’ από την Κύπρο με προορισμό την Kω που έφθασαν την ίδια ημέρα.

Η μοίρα αποτελούνταν από 9 spitfire. Κατά την πτήση προς Κω ανατολικά - νοτιοανατολικά του Καστελόριζου, παρουσιάστηκαν προβλήματα στη μηχανή του spitfire του σμηναγού Α. Anderson, που προκάλεσαν φωτιά στο αεροπλάνο και την πτώση του. Ο χειριστής έπεσε με το αλεξίπτωτο, αλλά δεν βρέθηκε ποτέ, παρά τις έρευνες με σκάφη και αεροπλάνα.

Τα υπόλοιπα 8 αεροπλάνα συνέχισαν την πτήση τους στην Kω, όπου, όταν έφθασαν, ανέλαβαν αμέσως δράση.


ree

 

29 Σεπτεμβρίου


Μετά από τις αερομαχίες με γερμανικά αεροπλάνα στις 29/8 τα αεροπλάνα που απέμειναν, στην Κω ήταν 5 spitfires της 74ης  μοίρας και 1 spitfire της 7ης μοίρας, μαζί με το προσωπικό εδάφους, μεταστάθμευσαν στο διάδρομο προσγείωσης στην Αλυκή, όπου το προσωπικό έστησε σκηνές κάτω από τα δέντρα, και αποτελούνταν από 500 αξιωματικούς και άνδρες για τις υπηρεσίες των αεροδρομίων και το χειρισμό των αντιαεροπορικών πολυβόλων. Ανήκαν στις 2901η και 2909η μοίρες του συντάγματος της R.A.F.

Στις 3 Οκτωβρίου ξεκίνησαν οι γερμανικές αποβάσεις και το μη ιπτάμενο προσωπικό της SAAF αναγκάστηκε να διαφύγει με κάθε δυνατό μέσο εγκαταλείψαν μισοκαμένα όλα τα αεροπλάνα και διέφυγαν όσοι μπορούσαν στην Τουρκία με μικρές βάρκες.

ree

Κατεστραμμένα Spitfire Mk V στην Αντιμάχεια μετά την μάχη.


Από εκεί  προωθήθηκαν πίσω στην Αίγυπτο όπου η μοίρα ανασυγκροτήθηκε.

Απώλειες: Μέχρι τη στιγμή της ανασυγκρότησης στην Αίγυπτο, η μοίρα είχε χάσει έξι αξιωματικούς νεκρούς και 15 άλλων βαθμών αγνοούμενους. Κατατρίφθηκαν 12 εχθρικά αεροσκάφη. Η μοίρα παρέμεινε στην Αίγυπτο για μερικούς μήνες και στη συνέχεια, τον Απρίλιο του 1944, εξοπλισμένη με Spitfire Mk lXs, επανεντάχθηκε στην 7η Πτέρυγα και πολέμησε στην Ιταλία. Με το τέλος του πολέμου στην Ευρώπη, η μοίρα στάλθηκε στην Άπω Ανατολή, αλλά ο πόλεμος στον Ειρηνικό τελείωσε και η μοίρα αναγκάστηκε να μεταφερθεί στην Κεϋλάνη. Επιστρέφοντας στη Νότια Αφρική, η μοίρα διαλύθηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 1945. 


Συνέντευξη του Νοτιοαφρικανού πιλότου Cecil Golding που ήρθε και πολέμησε στην Κω.


ree

 Ο Cecil Golding



ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] P.R.O., W.O.106/3255.  War in the Aegean, σ. 94. Στη μοίρα αυτή είχαν κατά καιρούς ανατεθεί αποστολές συνοδείας, καθώς και αναγνωριστικές πτήσεις καταδιώξεως πάνω από τη Μεσόγειο με ορμητήριό της τη βάση El

 Gamil, κοντά στο Port Said. Στις 11 Σεπτεμβρίου 6 πιλότοι και το προσωπικό εδάφους αναχώρησαν από τη βάση τους με προορισμό την Κύπρο και με εφόδια για δύο εβδομάδες. Από εκεί, πρώτα τα αεροπλάνα στις 14 Σεπτεμβρίου και μετά το προσωπικό εδάφους στις 15 εγκαταστάθηκαν στην Αντιμάχεια. – P.R.O., AIR 23/6143, Operations in the Aegean area by aircraft of the Middle East Command (8th September – 16th November, 1943).

[2] Ο επισμηναγός Cornelius Van Vliet ήταν ένας απ’ τους καλύτερους πιλότους και ένατος στη λίστα καταρρίψεων εχθρικών αεροσκαφών

[3] Rogers Anthony, σ. 79. Το πρώτο spitfire καταρρίφθηκε στις 16.08’ από τον σμηνία Heinz Keller, πέντε χιλιόμετρα βόρεια της Κω και το δεύτερο στις 16.12’από το δόκιμο υπαξιωματικό Manfred Hientzwch, οκτώ χιλιόμετρα βορειοδυτικά του νησιού.  

Comments


Join My Mailing List

Thanks for submitting!

bottom of page